Nastal čas na další větší investici. Okna.

Nevěděli jsme moc, co vlastně chceme, takže jsme rovnou zamířili na pobočku Pramosu abychom se trochu nachytřili. Prohlédli jsme si vzorová okna a dveře, barvy a technologie. Určitě doporučuji si takto pár míst projít – jednak vidíte naživo barevná provedení, velikosti či kliky a madla, ale také lépe poznáte druhou stranu – víte s kým se vám jak bude jednat.

Z tohoto nám vyplynuly nějaké částečky zadání – trojskla a plast. Hliník byl cenově vyšší a nezdálo se mi, že by poměr cena/výhody byl dobrý. 

A co barva? Začali jsme s tím, že zvenku budou okna antracitová a zevnitř bílá. Po prohlédnutí vzorků na prodejnách jsme se jednoznačně shodli, že okna budou z obou stran stejné barvy a střed rámu bude šedý (místo bílého).

Směrem na terasu máme 4 velká okna, přičemž jsme věděli, že jedno z nich bude HS portál (“zdvižně-posuvné” dveře), v kuchyni že budou klasické balkonovky a na chodbě a v ložnici jsme si nebyli jisti. Začali jsme s tím, že v ložnici bude také HS portál (kdyžtak to pak podle ceny změníme) a na chodbě fix (neotvíravé).

Máme tedy základní zadání. Jde se poptávat.

Když jsem začal googlit dodavatelé oken, zjistil jsem, že jich je snad 300. Poptat jsem však zvládl zhruba 60 (ano, je to tak 😀), přičemž někteří se rovnou ozvali, že mají příliš napilno a někteří se ozvali, že náš region nedodávají. 10 poptávek putovalo i k výrobcům z Polska. Z těchto všech mi pak dorazilo 45 nabídek. Byl to dobrý nápad? No jak se to vezme.. 😀Prodírat se tím vším množstvím nabídek, se všemi komunikovat a udržovat se v obraze rozhodně nebylo jednoduché. Na druhou stranu jsem maximalizoval šanci na výběr nejlepšího dodavatele. Mimochodem – nabídky jsem posílal všem v jednom mailu s respondenty ve skryté kopii, aby na sebe navzájem neviděli. Očekával jsem, že mi budou všichni na mail přímo odpovídat a budu moct mít všechny maily v jednom vlákně. No co se asi stalo. Asi tak 70% odepisovala na mail stylem “pošlu nový email místo přímé odpovědi”, takže místo jednoho vlákna jsem jich měl 40.

Mail jsem se pokoušel strukturovat maximalisticky – tak, aby měli výrobci co nejvíce informací, klidně i těch, které nepotřebují. Popsal jsem rozměry oken, jejich počet, barvu, materiál.. Popsal jsem stavbu, velikost, umístění, materiály…  Prostě tak, aby jejich odpověď mohla být rovnou cenová nabídka. Co se opět nestalo.. 😀Sice jsem v některých případech nabídky skutečně obdržel rovnou, hodně často se stávalo, že si ještě říkali o telefonní kontakt, “abychom si ještě něco upřesnili”. K mému nemilému překvapení se pak v těchto telefonátech jednalo pouze o “potvrzení”, že poptávka skutečně sedí… No jo no… Pojďme dál.. 😀

Když už jsem shromáždil desítky nabídek v mých Google tabulkách, naskytla se otázka jak nabídky mezi sebou porovnat, jelikož každý výrobce používá jiný rám, jiné sklo, jiné kování… S montáží, bez montáže.. S parotěsem, bez… S purenitem, bez… Vše samozřejmě ovlivňovalo i cenu. Nakonec jsem se ustálil na několika kritériích:

  • Počet recenzí na Google mapách
  • Hodnocení na Google mapách
  • Lokalita
  • Subjektivní dojem z komunikace
  • Šířka rámu (“vyšší = lepší”)
  • Počet komor (“vyšší = lepší”)
  • Součinitel prostupu tepla Uw (nižší = lepší)
  • Použité kování (Roto NX, Winkhaus Activpilot, Siegenia Titan AF)
  • Použití purenitu
  • Termín dodání
  • Cena

Později mi došlo, že díky tomu, že jsme získali dotaci Opravu dům po babičce musela okna splňovat určitá kritéria na prostup tepla. Tady je zapotřebí energetický výpočet, který je pro každý dům jiný a hodnoty je třeba sdělit výrobcům oken, kteří poté musí nabídky přizpůsobit. Zároveň musí být okna namontována s parotěsnými/paropropustnými páskami. 

Setkali jsme se také s tím, že někteří výrobci nabízeli podkladní izolační profil “Purenit” jako standard, někteří až na vyžádání a někteří o něm ani nechtěli slyšet a byli zastánci podezdění místo izolačního profilu. Po zvážení těchto variant jsem se rozhodl, že do Purenitu těch několik tisíc investujeme – bude to jistější z hlediska montáže i případného promrzání. 

Po prvním kole jsme pak navštívili Okna Vorlíček a JIS, kde mě hodně zaujal dekor RAL 7039 Quartz grau.

Navštívili jsme i výrobce Vanellus v Jindřichově Hradci, kde se nám naopak zalíbil Alux DB703 (a antracit jsme tak definitivně zavrhli) a také jsme upravili ještě některé detaily –

  1. Vchodové dveře budou hliníkové – vypadají lépe a kvůli “častému” otevírání to bude jistější
  2. V ložnici budou klasické balkonovky (zvažovali jsme dříve i levnější PS (“zdvižně-sklopné” dveře) ale z vícero důvodů jsme je zavrhli) – z ložnice zas tak často na terasu chodit nebudeme a cenový rozdíl oproti HS portálu je opravdu nezanedbatelný
  3. Okna rozměru 150×150 budou jednokřídlá – vypadá to čistěji, bude více světla, jsou levnější a otevírat se kvůli rekuperaci stejně moc nebudou

Co s tou barvou?

Googlili jsme, hledali na Instagramu, na Pinterestu, na Facebooku… Nakonec jsme dali dohromady asi 8 adres s okny v našich dekorech Quartz grau a DB703. Místa jsme navštívili, dokonce jsme byli u 2 přímo doma a měli možnost prohlédnout si okna skutečně na dotek (děkujeme ig: @stavebnidenicek 🙂 ). Obepsal jsem i dodavatelé žaluzií, plotů a pergol ohledně možnosti výroby v daných barvách. Od výrobce KBE/Kommerling jsem si vyžádal vzorník se všemi jejich dekory a k mému překvapení jsem ho do pár dnů objevil ve schránce. Super věcička 😀. Díky vzorníku přišla do hry i novinka co se týče dekorů a to Mattex DB 703, který byl na pomezí Alux DB703 a RAL7039. Tím, že to ale byla novinka jsme se báli, že už tuplem nic nezkombinujeme. Pomohl nám také pan Ešner z Vanellusu, který měl dekor DB703 montován u sebe doma. Konzultovali jsme výběr i s rodinou a architektem. Po nekonečném rozhodování jsme finálně vybrali Alux DB703. Primárně kvůli kontrastu uvnitř, také protože zvenku vypadá (podle nás) lépe (připomíná hliník), jednodušeji se k ní budou ladit doplňky jako pergola, žaluzie, závětrná lišta či plot. 

zleva Alux DB703, Mattex DB703, Quartz grau

Jak jsme tedy dopadli?

Díky dojmu z komunikace, parametrům oken a recenzím jsme si vybrali českého výrobce Vanellus. Rám KBE 88mm se středovým těsněním, 7 komor, Uw 0.72, Ug 0.5, rámeček Swisspacer Ultimate, kování Siegenia Titan AF, podkladní profil Purenit, oboustranný dekor Alux DB703, hliníkové vchodové dveře s motorem (pro případný chytrý zámek) a zbytek v plastu. Všechna skla až na ta v ložnici a pracovně mají 4mm (48mm). Ve zmíněných místnostech jsem volil jednu tabuli zesílenou 6mm (50mm), což by mělo podstatně zlepšit akustické vlastnosti (mám rád ticho a sousedé mají poměrně “aktivního” psa 😀).

Co jsme mohli udělat jinak? Určitě začít poptávat dříve. Výroba trvá cca 6 týdnů, což je docela dlouhá doba, takže doporučuji neotálet.

Zajímavost – kdo by chtěl “designovku” (aspoň podle mě teda 😀) tak doporučuji mrknout na profily belgického výrobce Deceunick. Prodává je například JIS, kde jsme je viděli a líbilo se nám například to, že lze křídlo z vnější strany zarovnat do stejné úrovně s rámem – celé to pak působí elegantněji. Obecně měl JIS v Showroomu hodně vzorků různých barevných provedení, které se daly hezky porovnat.